In Memoriam: Martien Veekens

Foto Martien bewOp zaterdag 11 juni 2022 is Martinus Johannes Adrianus (Martien) Veekens na een kort ziekbed toch nog onverwacht op 76-jarige leeftijd in het ziekenhuis in Veldhoven overleden. Hij is geboren op zondag 24 juni 1945 in Rosmalen als zoon van Wilhelmus Hendrikus Johannes (Wim/Willem) Veekens en Antonia Cornelia Voets. Zijn ouderlijk huis stond aan de Peter de Gorterstraat 2/a te Rosmalen. Hij was de oudste van vijf broers.

Meer dan 25 jaar was Martien een zeer gewaardeerde en betrokken vrijwilliger bij Heemkundekring Rosmalen, actief in vele hoedanigheden. We verliezen in hem een zeer deskundige heemkundige die op zijn vakgebied nauwelijks te vervangen is.

Familie wapen bewVanwege zijn deskundigheid heeft hij vele lezingen gegeven, niet alleen voor de Heemkundekring Rosmalen, maar ook voor Nuland en Bergeijk. Verder verzorgde hij modules bij de cursussen Rosmalogie en Boschlogie. Een aantal jaren was Martien vormgever en eindredacteur van het kwartaalblad Rosmalla van Heemkundekring Rosmalen, gedurende heel veel jaren heeft artikelen geschreven voor Rosmalla. In de afgelopen jaren heeft Martien maar liefst 40 nieuwsbrieven geproduceerd voor Heemkundekring Rosmalen, herkenbaar met het familiewapen van Martien aan het einde van de nieuwsbrief.

Heel bijzonder is zeker de aanwezigheid van Martien op Facebook, bij nagenoeg alle kalenderdagen had Martien wel een historisch verhaal voorzien van prachtige teksten en foto’s.

Overhandiging boek Rosmalen 1200 350In het kader van de 1200-jarige naamsvermelding heeft de Heemkundekring het boek ‘Rosmalen 1200’ uitgebracht. Het boek is opgesplitst in twee delen. Met name het eerste deel ‘De eerste 1200 jaar’ (815 tot 2015) heeft Martien volledig voor zijn rekening genomen; een meesterwerk dat hij in een betrekkelijk korte tijd in een geweldige kwaliteit had afgeleverd. Hij heeft dit vrijwel zeker in vele dag- en nachtelijke uren moeten klaren. Met veel respect kijken we hier op terug. Het eerste exemplaar van het boek is aan burgemeester Rombouts op het stadhuis in ’s-Hertogenbosch aangeboden.

Bij zijn vaste schaakdagen op maandagavond kwam Martien vooraf altijd een half uurtje naar de Heemkamer in Rosmalen en liet zich dan door de aanwezige vrijwilligers op de hoogte brengen van hun activiteiten. Hij was zeer betrokken en had veel aandacht voor vooral hun persoonlijke verhalen. Het is algemeen bekend dat hij in de Corona-periode deze sociale contacten écht gemist heeft.

Martien geridderd bewOp 26 april 2018 is Martien door burgemeester Arinda Callewaert-de Groot van de gemeente Bergeijk geridderd als lid in de orde van Oranje-Nassau. Een kleine delegatie van de Heemkundekring Rosmalen was hierbij uitgenodigd. Het werd ook hier duidelijk hoe waardevol hij was in de gemeenschap en verenigingsleven in de gemeente Bergeijk.

Wij wensen Yvonne, de kinderen en kleinkinderen heel veel sterkte.

Moge de vele mooie herinneringen aan Martien, vader en opa hierbij een grote troost zijn.

Namens bestuur, vrijwilligers en leden,
Heemkundekring Rosmalen,

Rien van den Broek,